درباره تنیس بدانید

گروه مطلب: تنیس
آخرین ویرایش: ۹۴/۱۰/۲ ساعت ۲۲:۳۹:۲۴

تنیس ورزشی است که منشاء آن از حدود قرن 19 و در انگلستان است و امروزه در بیشتر کشورهای جهان بازی می شود. 4 تورنومنت اصلی وجود دارند که majors نامیده می شوند که شامل Wimbledon ، US Open ، French Open و Australian tournament است.

هدف بازی تنیس

بازی بر روی زمینی مستطیلی با یک تور که از وسط آن عبور کرده است، انجام می شود. هدف، زدن توپ از روی تور به زمین مقابل و در محدوده ی خطوط است به گونه ای که حریف شما نتواند توپ را برگرداند. هر بار که حریف شما نتواند توپ را به داخل زمین شما برگرداند، یک امتیاز بدست می آورید.

زمین تنیس

بازیکنان و تجهیزات

یک مسابقه تنیس می تواند هم به صورت 2نفره (یک نفر در هر طرف،singles match ) یا به صورت 4 نفره (دو نفر در هر سمت،doubles match ) انجام شود. زمین مستطیلی شکل دارای یک خط اصلی در پشت (base line)، مناطق سرویس (دو ناحیه درست بعد از تور که یک سرویس موفق باید داخل آن بنشیند)، و دو خط موازی در هر طرف می باشد. در یک بازی single شما از خط های داخلی و در یک بازی double از خطوط خارجی استفاده می کنید.

تنیس می تواند بر روی 4 سطح اصلی شامل چمن، خاک رس، سطح سخت و موکت انجام شود. هر تورنومنت یک جنس سطح را انتخاب می کند و در سراسر همان می ماند. همه ی تجهیزات مورد نیاز، یک راکت زه کشی شده و یک توپ تنیس است.

امتیاز گرفتن

برای برنده شده هر game از یازی تنیس نیاز به 4 امتیاز دارید. امتیاز ها به این صورت شناخته می شوند: 15 (یک امتیاز)، 30 (دو امتیاز)، 40 (سه امتیاز) و امتیاز چهارم باعث برنده شدن و تمام شدن آن game می شود. اگر امتیاز طرفین 40-40 برابر باشد، این امتیاز deuce نامیده می شود. وقتی یک game به امتیاز deuce برسد، بازیکن باید با 2 امتیاز برنده شود.

برنده شدن

برای برنده شدن باید تعداد مشخصی از ست ها را برنده شوید. برای برنده شدن یک ست، بازیکنی که زودتر 6 game را با اختلاف حداقل 2 game برنده شود، آن ست را می برد. اگر حریف شما 5 game را برده باشد، شما باید ست را با امتیاز 7-5 برنده شوید. اگر امتیاز 6-6 شود، به آن tie break می گویند و بازیکنی که به امتیاز 7 برسد، برنده است.

قوانین تنیس

بازی با انداختن تاس برای مشخص شدن این که کدام بازیکن ابتدا سرویس بزند و از کدام سمت بازی را شروع کند، آغاز می شود.

زننده ی سرویس باید بعد از هر امتیاز، سرویس بعدی را از سمت دیگری بر روی base line بزند.

قبل از زدن سرویس، پای زننده سرویس نباید در هیچ نقطه ای از خط base line داخل زمین قرار بگیرد.

اگر سرویس زننده در زدن اولین سرویس شکست بخورد، می تواند سرویس دوم را بزند. اگر در زدن دومین سرویس نیز ناموفق بود، double fault نامیده می شود و امتیاز را از دست می دهد.

اگر سرویس زننده به تور بزند اما توپ داخل محدوده سرویس حریف برخورد کند، net نامیده می شود و باید مجددا سرویس را بدون جریمه بزند. اگر توپ به تور بخورد و نتواند وارد محدوده سرویس زمین حریف شود، out نامیده می شود و آن سرویس از دست می رود.

گیرنده سرویس جایی می ایستد که سرویس را بتواند دریافت کند. اگر توپ زده شود و از روی زمین بالا نیاید، سرویس زننده امتیاز می گیرد.

زمانی که سرویس زده می شود، تعداد ضربات بین بازیکنان می تواند نامحدود باشد. زمانی که توپی به زمین مقابل زده شود که حریف نتواند آن را در محدوده درستی برگرداند، امتیاز کسب می شود.

امتیاز ها به صورت 15، 30 و 40 داده می شود که 15 نمایانگر 1، 30=2 و 40=3 است.

به 4 امتیاز برای بردن game نیاز دارید. اگر game 40-40 شود، deuce نامیده می شود. در این حالت بازیکن باید با 2 امتیاز پشت سر هم game را ببرد. بعد از کسب یک امتیاز از deuce، بازیکن در وضعیت advantage قرار می گیرد. اگر بازیکن امتیاز بعد را نیز بدست آورد، game را می برد و اگر این امتیاز را حریف او کسب کند، وضعیت به deuce باز می گردد.

برای برنده شدن یک ست، بازیکن باید 6 game را با اختلاف 2 یا بیشتر برنده شود. در جریان یک ست اگر امتیاز 6-6 شود، tie break می شود و اولین بازیکنی که به 7 برسد برنده است. آخرین ست tie break ندارد و بازیکنان باید با اختلاف 2 game و بدون هیچ محدودیتی برنده شوند.

اگر بازیکن تور را لمس کند، حواس حریف را پرت کند یا به هر صورتی مانع ایجاد کند، امتیاز را از دست می دهد.

توپ می تواند در هر بخشی از زمین یا روی خود خط برخورد کند (in). خارج از خط out نامیده می شود.

در یک مسابقه تنیس بعد از هر 6 game، توپ ها با توپ های جدید تعویض می شوند.

یک بازیکن اگر نتواند توپ را به ناحیه درستی از زمین حریف یا قبل از 2 بار برخورد درون زمین خودش برگرداند و یا با تور برخورد کند، امتیاز را از دست می دهد.

منبع: ترجمه شده از www.rulesofsport.com توسط حریف یاب

بازدید: 4891 برچسب ها: